KØBSBETINGELSER
Regler for køb og salg af varer i E-butikken www.superbox.dk
1. ALMINDELIGE BESTEMMELSER
1.1. Disse køb- og salgsbetingelser (herefter - "Betingelserne") fastlægger de gensidige rettigheder, forpligtelser og ansvar for fysiske og juridiske personer, der køber varer i www.superbox.dk e-butik (herefter - "Køberen") og UAB SUPERBOX (herefter - "Sælgeren"), når Køberen køber varer i e-butikken. Ved køb af varer i e-butikken accepterer Køberen anvendelsen af disse Betingelser.
1.2. Disse Betingelser og Privatlivspolitikken, som udgør en integreret del af Betingelserne, udgør et juridisk bindende dokument for begge parter, der fastlægger Køberens og Sælgerens rettigheder og forpligtelser, ansvar samt betingelser og procedurer for køb, betaling, levering og returnering af varer, når Køberen køber varer fra www.superbox.dk.
1.3. Sælgeren forbeholder sig retten til at suspendere, ændre eller justere disse Betingelser og andre tilknyttede dokumenter efter eget skøn. Ændringer eller justeringer af Betingelserne træder i kraft fra den dag, de offentliggøres, dvs. fra den dag, de lægges op i e-butikken.
1.4. Køberen har ret til at nægte at acceptere den nye version af Betingelserne eller delvise ændringer eller tilføjelser. I så fald mister Køberen retten til at bruge e-butikken.
1.5. Hvis Køberen fortsætter med at bruge e-butikken efter ændringerne i Betingelserne, anses det for, at Køberen accepterer den nye version, ændringer eller tilføjelser til Betingelserne.
2. INDGÅELSE AF KØBS- OG SALGSKONTRAKT
2.1. Købs- og salgsaftalen (herefter kaldet "Aftalen") mellem Køberen og Sælgeren anses for indgået fra det øjeblik, Køberen har afgivet en ordre, accepterer e-butikens Betingelser og betaler for varerne.
2.2. Ved indgåelse af Aftalen er sortimentet, mængden, prisen, leveringstiden og andre betingelser, der er angivet i Køberens ordre, bindende for både Køberen og Sælgeren og kan kun ændres i overensstemmelse med de procedurer, der er fastsat i disse Betingelser.
2.3. Enhver Aftale indgået mellem Køberen og Sælgeren gemmes i Sælgerens database.
3. KØBERENS RETTIGHEDER OG FORPLIGTELSER
3.1. Køberen har ret til at købe varer i e-butikken i overensstemmelse med disse Betingelser og andre informationsafsnit i denne e-butik.
3.2. For yderligere information har Køberen ret til at kontakte Sælgeren via den e-mail eller telefonnummer, der er angivet på hjemmesiden under afsnittet Kontakter.
3.3. Køberen har ret til at træde tilbage fra aftalen med e-butikken ved at underrette Sælgeren skriftligt (via e-mail, med angivelse af den vare, der skal returneres, og ordrenummeret) senest inden 14 arbejdsdage fra leveringsdatoen for varen. Køberen kan kun træde tilbage fra aftalen med Sælgeren, hvis varen er i god stand, ikke er beskadiget og ikke har gennemgået væsentlige ændringer i udseende eller andre egenskaber.
3.4. I alle tilfælde bevarer Køberen de rettigheder, der følger af salg af mangelfulde varer, som fastsat i lovgivningen i Litauen.
3.5. Ved registrering i e-butikken www.superbox.dk forpligter Køberen sig til at give korrekte oplysninger om sig selv (navn, efternavn, adresse, e-mail og telefonnummer) og/eller virksomhedsoplysninger (firmanavn, adresse, virksomhedsnummer, momsnummer).
3.6. Ved registrering og bestilling af varer i e-butikken forpligter Køberen sig til at opbevare sine login-oplysninger sikkert og ikke dele dem med tredjeparter. Hvis Køberen mister sine login-oplysninger, skal han straks informere Sælgeren via de kontaktoplysninger, der er angivet i afsnittet Kontakter. Sælgeren er ikke ansvarlig for handlinger udført af tredjeparter ved brug af Køberens login-oplysninger.
3.7. Hvis der sker ændringer i de oplysninger, som Køberen har angivet ved registreringen, skal disse straks opdateres.
3.8. Hvis Køberen uden gyldig grund nægter at modtage varerne ved levering, skal Køberen dække eventuelle ekstra leveringsomkostninger, som Sælgeren pådrager sig som følge heraf.
3.9. Ved at bruge e-butikken accepterer Køberen disse Betingelser og forpligter sig til at overholde dem og ikke at overtræde lovgivningen i Litauen.
3.10. Køberen er ansvarlig for varerne, hvis de bliver beskadiget, deformeret eller mister funktionalitet eller æstetisk værdi på grund af uhensigtsmæssige opbevaringsforhold (f.eks. for høj eller lav luftfugtighed eller forkert temperatur).
3.11. Køberen accepterer, at hans/hendes oplysninger (navn, efternavn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, IP-adresse og/eller firmanavn, adresse, virksomhedsnummer, momsnummer) indsamles og anvendes til behandling af Køberens bestillinger af varer og/eller tjenester.
3.12. Køberen påtager sig fuldt ansvar for ethvert plagiat af varer (emballage) og uautoriseret brug af varemærker i udformningen af varer (emballage).
3.13. Køberen forpligter sig til at indhente alle nødvendige tilladelser og samtykker for at sikre, at ophavsret, varemærkerettigheder og love vedrørende beskyttelse af ophavsret og varemærker ikke krænkes, og er ansvarlig for overholdelse af disse love samt eventuelle konsekvenser af sådanne overtrædelser.
3.14. Køberen giver Sælgeren ret til at bruge produkterne som prøver til at demonstrere Sælgerens produktionsmuligheder og til at offentliggøre produktfotos i e-butikken.
3.15. Køberen skal meddele Sælgeren om eventuelle manglende varer i ordren senest 14 kalenderdage efter modtagelsen af ordren. Meddelelser skal indsendes skriftligt med angivelse af ordrenummer og de manglende varer.
3.16. Køberen sender alle meddelelser og forespørgsler via de kontaktoplysninger, der er angivet på Sælgerens e-butik kontaktside.
4. SÆLGERENS RETTIGHEDER OG FORPLIGTELSER
4.1. Sælgeren forpligter sig til at give Køberen mulighed for korrekt at bruge e-butikens tjenester i henhold til de betingelser, der er fastsat i disse Betingelser.
4.2. Hvis Køberen forsøger at skade stabiliteten af e-butikken, kompromittere datasikkerheden eller overtræder andre forpligtelser, der er fastsat i Betingelserne og lovgivningen i Litauen, har Sælgeren ret til straks og uden forudgående varsel at annullere Køberens registrering eller på anden måde begrænse adgangen til e-butikken.
4.3. Sælgeren forpligter sig til at respektere Køberens ret til privatliv vedrørende de personlige oplysninger, som Køberen har angivet i registreringsformularen i e-butikken.
4.4. Sælgeren forpligter sig til at sælge varer, der opfylder kravene i lovgivningen i Litauen. De solgte varer er af høj kvalitet, egnet til det tilsigtede formål, korrekt emballeret og mærket.
4.5. Hvis Sælgeren anmodes om at producere varer i henhold til det grafiske design (tryk) projekt eller den strukturelle løsning, som Køberen har leveret, påtager Sælgeren sig ikke ansvar for fejl i varerne (emballage), der skyldes fejl i de modeller og tegninger, som Køberen har indsendt.
4.6. Sælgeren påtager sig ikke ansvar for ophavsretskrænkelser, uautoriseret brug af varemærker eller plagiat af emballage.
4.7. Sælgeren har ret til at annullere Køberens ordre uden forudgående varsel, hvis Køberen ikke betaler for varerne inden 2 (to) arbejdsdage.
4.8. Momsfakturaen sendes til Køberen via e-mail efter afhentning (forsendelse) af varerne. Køberen forpligter sig til at kontakte Sælgeren senest 1 dag efter afhentning (forsendelse) af varerne med henblik på afklaring af oplysningerne på den udstedte moms-faktura. Efter denne frist forbeholder Sælgeren sig retten til ikke at rette fakturaen.
4.9. Sælgeren er ikke ansvarlig for, at farven, formen eller andre parametre af de varer, der vises i e-butikken, ikke svarer til varernes faktiske størrelse, form og farve på grund af de anvendte skærm- eller monitor-egenskaber hos Køberen.
5. LEVERING AF VARER
5.1. Ved bestilling af varer er Køberen forpligtet til at angive den nøjagtige leveringsadresse og kontakttelefonnummer.
5.2. Køberen skal personligt modtage varerne. Hvis Køberen ikke kan modtage varerne personligt, men de leveres til den adresse, som Køberen har angivet, har Køberen ikke ret til at fremsætte krav ved levering til en forkert person.
5.3. Sælgeren forpligter sig til at levere de af Køberen bestilte varer til den af Køberen angivne adresse. Hvis varerne er pallevarer, påtager Sælgeren sig at losse varerne på den angivne adresse, men er ikke forpligtet til at bære dem ind i Køberens lokaler. Transport af varer ind i Køberens lokaler er en ekstra losseydelse og betales af Køberen. Ekstra losseydelser skal bestilles og betales separat, efter aftale om prisen med Sælgerens repræsentant.
5.4. Når varerne leveres af en kurér, bestilles tjenesten med at bære varerne til den angivne etage separat før betaling for varerne. Denne tjeneste betales af Køberen. Hvis Køberen ikke har bestilt tjenesten med at bære varerne, er Sælgerens kurér ikke forpligtet til at bære varerne til den angivne etage.
5.5. Sælgeren leverer varerne til Køberen i overensstemmelse med de leveringsbetingelser, der er angivet i produktbeskrivelserne. Disse betingelser er vejledende og gælder ikke, når Sælgerens lager ikke har de nødvendige varer, og Køberen er blevet informeret om manglen på de bestilte varer. Køberen accepterer, at levering af varer i undtagelsestilfælde kan blive forsinket på grund af uforudsete omstændigheder uden for Sælgerens kontrol. I sådanne tilfælde forpligter Sælgeren sig til straks at kontakte Køberen og aftale leveringsbetingelser.
5.6. I alle tilfælde er Sælgeren fritaget for ansvar for overtrædelse af leveringsbetingelserne, hvis varerne ikke leveres til Køberen eller leveres forsinket på grund af Køberens fejl eller omstændigheder uden for Sælgerens kontrol.
5.7. Ved levering af forsendelsen skal Køberen eller Køberens repræsentant sammen med transportfirmaets repræsentant inspicere forsendelsesemballagens tilstand i overensstemmelse med reglerne fra kurérserviceorganisationen(e) beskrevet i afsnittet Returpolitik.
5.8. Hvis der konstateres en fejl i forsendelsesemballagen, har Køberen eller Køberens repræsentant ret til at nægte at modtage forsendelsen. I så fald udfylder kurérservice-repræsentanten sammen med Køberen eller Køberens repræsentant en særlig forsendelsesinspektionsrapport leveret af kurérserviceorganisationen, hvor de konstaterede fejl registreres.
5.9. Hvis Køberen eller Køberens repræsentant accepterer forsendelsen og underskriver den elektroniske eller papirbaserede leveringsbekræftelse præsenteret af kurérservice-repræsentanten uden kommentarer, anses det for, at varerne blev leveret i en intakt emballage, og Sælgeren påtager sig intet ansvar for varernes tilstand, dvs. ydre skader (medmindre det er en fabrikationsfejl) og manglende varer.
5.10. Når varerne er leveret og overdraget på den adresse, som Køberen har angivet, anses de for at være overgået til Køberen, uanset om varerne faktisk blev modtaget af Køberen eller af en anden person på den angivne adresse.
6. AFHENTNING I BUTIKKEN
6.1. Efter Køberens valg kan de varer, der er bestilt i e-butikken og/eller via e-mail, afhentes i UAB SUPERBOXs fysiske butik.
6.2. Når varerne er klar til afhentning, vil Køberen blive informeret via e-mail og/eller telefonopkald om, at varerne er klar til afhentning.
6.3. De sædvanlige forberedelsestider for afhentning af varer findes i afsnittet Leveringsinformation.
6.4. De bestilte varer skal afhentes senest 10 (ti) arbejdsdage efter, at Sælgeren har informeret Køberen via e-mail eller telefon om muligheden for afhentning. Hvis standardvarerne ikke afhentes inden for den i denne klausul angivne periode, annulleres ordren. Ved annullering af standardordre refunderes det beløb, som Køberen har betalt, senest inden for 14 kalenderdage.
6.5. Ejerskabet af varerne overgår til Køberen, når varerne afhentes i butikken og efter underskrivelse af følgesedlen fra det øjeblik, Sælgeren overdrager varerne til Køberen.
6.6. Ved afhentning af varerne i butikken skal Køberen:
- a) Angive ordrenummeret bestående af 3 bogstaver og 5 cifre, eller;
- b) Fremvise ordrebekræftelsen.
6.7. Kun Køberen kan afhente varerne. Hvis en anden person skal afhente varerne, skal Køberen informere Sælgeren skriftligt. Hvis Køberen er en juridisk enhed, har Sælgeren ret til at anmode om en fuldmagt til afhentning af varerne.
7. RETURNERING AF VARER
7.1. Hvis Køberen ønsker at returnere varerne og/eller annullere Aftalen, skal han kontakte Sælgeren skriftligt ved at indsende en frit formuleret meddelelse, hvor han udtrykker sin beslutning om at annullere Aftalen senest 14 kalenderdage fra leveringsdatoen for varerne. Efter modtagelse af Køberens meddelelse sender Sælgeren straks en kvittering for modtagelsen.
7.2. Køberen skal straks, og under alle omstændigheder senest inden for 14 (fjorten) kalenderdage fra den dag, hvor meddelelsen til Sælgeren om beslutningen om at returnere varerne (eller annullere aftalen) blev sendt, returnere eller overlevere varerne til Sælgeren eller en person bemyndiget af Sælgeren til at modtage varerne. Hvis Køberen sender varerne inden for 14 (fjorten) kalenderdage fra den dag, hvor meddelelsen om beslutningen om at returnere varerne (eller annullere aftalen) blev sendt til Sælgeren, anses det for, at Køberen har sendt varerne inden for den angivne returperiode. Hvis varerne er i god stand, organiseres og betales returneringen af Køberen selv. Kun uåbnede pakker kan returneres.
7.3. Når Køberen annullerer Aftalen og returnerer varerne, refunderes alle penge betalt for varerne, eller under de omstændigheder, der er angivet i klausul 7.4, en del heraf, inklusive leveringsomkostninger. Efter modtagelse og vurdering af varernes tilstand refunderer Sælgeren alle eller dele af pengene for varerne senest inden for 14 (fjorten) kalenderdage fra datoen for returneringen. De aktuelle leverings- og servicetariffer findes i afsnittet Leveringsinformation.
7.4. Køberen er ansvarlig for ethvert fald i varernes værdi (herunder, men ikke begrænset til, de tilfælde, der er angivet i klausul 7.5 i Betingelserne), som er opstået som følge af handlinger, der ikke var nødvendige for at bestemme varernes art, egenskaber og funktion. Sælgeren har ret til ensidigt at reducere det beløb, der skal refunderes til Køberen, i forhold til den nævnte værdiforringelse.
7.5. Køberen er ansvarlig for værdiforringelsen, hvis de returnerede varer eller deres emballage er beskadiget, varerne har mistet deres salgbare udseende (blevet foldet ud, plettet, overfladeskadet osv.), varerne er blevet brugt, varerne mangler de samme tilbehør, som de blev solgt med, varerne er i en uordentlig og/eller ikke-original emballage (uden manual, hvis leveret med varerne), har en anden sammensætning end da Køberen købte dem, eller gaver eller tilbehør, der blev leveret sammen med varerne til Køberen, ikke er returneret.
7.6. Ved returnering skal det være nødvendigt at fremlægge moms-fakturaen (dens nummer), kvittering fra kassen eller et andet dokument, der bekræfter købet af varerne fra Sælgeren (f.eks. kontoudtog fra betalingskort) samt ordrenummeret.
7.7. Hvis Køberen returnerer varerne på grund af kvalitetsfejl, forpligter Sælgeren sig til fuldt ud at refundere den pris, Køberen har betalt for de defekte varer, og dække leverings- og returomkostninger. Hvis kun en del af varerne returneres, refunderes leveringsomkostninger kun, hvis de resterende varer fra samme ordre ville have været underlagt en lavere pris, hvis de blev købt alene, end den pris der blev anvendt ved køb af varerne sammen med de returnerede varer, og kun i omfang svarende til forskellen i priserne. Hvis en anden returmetode end den, som Sælgeren har tilbudt, vælges, hvilket medfører uforholdsmæssige eller højere omkostninger, er Sælgeren ikke forpligtet til at dække sådanne returomkostninger.
7.8. Sælgeren overfører de refunderede beløb i euro til den bankkonto, som Køberen har angivet.
7.9. Sælgeren har ret til ikke at refundere de beløb, som Køberen har betalt, eller dele af dem, indtil varerne er returneret.
7.10. I tilfælde, hvor varerne blev leveret til Køberen efter annullering af Aftalen:
- a) Skal Køberen straks returnere varerne til Sælgeren for egen regning;
- b) Bortset fra i tilfælde relateret til defekte varer, som angivet i klausul 7.7, er Køberen ansvarlig for at dække omkostningerne ved returnering af varerne til Sælgeren;
- c) Skal Køberen opbevare varerne forsvarligt indtil deres returnering til Sælgeren;
- d) Refunderes varernes pris og leveringsomkostninger til Køberen i overensstemmelse med klausul 7.3.
8. PARTERNES ANSVAR
8.1. Køberen er ansvarlig for at angive ukorrekte oplysninger i e-butikken og for de konsekvenser, dette måtte medføre.
8.2. Køberen er ansvarlig for at beskytte loginoplysningerne til e-butikken, og hvis Køberen deler disse oplysninger med tredjeparter, er Køberen også ansvarlig for disse tredjeparters handlinger.
8.3. Køberen er ansvarlig for skader, der opstår som følge af brug af varerne i strid med instruktioner eller andre sikkerhedskrav og anvendelsesregler fastsat af lovgivningen i Litauen.
8.4. I tilfælde af skader skal den ansvarlige part kompensere for de påførte tab.
9. SLUTBESTEMMELSER
9.1. Forholdet mellem Køberen og Sælgeren er underlagt lovgivningen i Litauen.
9.2. Alle tvister skal løses gennem forhandlinger, og hvis en aftale ikke kan opnås, vil tvister blive løst i overensstemmelse med lovgivningen i Litauen.
9.3. Disse regler er offentliggjort og træder i kraft fra den 26. september 2024.